HTML

Konyhakerti törpe

Az irodai patkány úgy dönt, hogy haszontalan kertjében élelmet termeszt. River Cottage light, avagy kisérlet a kiskerti meződazdaságra.

Friss topikok

  • Eugene P. Triboulet: Én 100%-ban Gardena cuccokat használok kb. 15 éve(tömlők, locsolófejek, csatlakozók,stb...).De kon... (2012.05.07. 10:32) re-post
  • GroundHog: @Babette_: az első vagy inkább második gyökeres fenyőnk ezer éve, még a panelban... kiszolgált két... (2012.04.30. 11:46) fenyősztori
  • GroundHog: @Babette_: nagyon szépen köszönjük!!! (2012.03.29. 20:28) Szolgálati közlemény
  • abdulesmia: Jó olvasni a próbálkozásaidat, én is hasonló cipőben járok. Sok sikert a terveidhez! (2012.03.21. 14:10) A szivattyú mestersége a szivatás
  • zellerlevél: @látjátok feleim szümtükkel: Az első ugyanez, 120 kilométerre a kertjétől tanul mérnök lenni. :)... (2012.03.20. 22:28) "vajh nemesb-e a lélek...?"

"vajh nemesb-e a lélek...?"

2012.03.18. 19:25 :: GroundHog

Vége a hosszú hétvégének, és a kitűzött célt majdnem sikerült elérni. Mivel egy csomó dolgom van, ezért címszavakban összefoglalom a tanulságokat:

  1. Fel kell szedni a gyepet, nincs mese. A nagyobbik parcellában ástam, kapáltam, gereblyéztem, megint kapáltam, megint gereblyéztem, és úgy érzem sikerült egy igen jól termő gyommezőt létrehoznom. Azt hittem ez a könnyebb út, de se nem könnyebb, se nem eredményesebb.
  2. A legjobb gyomirtó szerszám oda van nőve a karodhoz, általában öt mozgékony kinövése van. Ehhez képest minden gereblye csak szaporítja a bajt.
  3. Lehet, hogy a munka nemesít, de vagy nem dolgoztam elég keményen, vagy nem jól értelmezem a nemesség fogalmát a lélek tekintetében, de én határozottan alantasabb jószág lettem a nap végére. És aki azt hiszi, a kerti munka terápiás, jelentem feszültségoldásra, indulatkezelésre ne a gyomlálást válassza... innen üzenném annak a polgártársnak, akinek két és fél órán át szólt az autóriasztója, hogy sokat gondoltam rá, és az anyukájára is.
  4. Szélben azért jó gyomlálni, mert a talicskába dobott gyom nagy részét visszakapod a már megtisztított részre.
  5. A rotációs kapa a legnagyobb szemfényvesztés a világon. A szűz gyepet nem töri fel, oké. A felásott földön alig kűzdi át magát... a gyomot csak felaprítja vagy elássa vagy szépen eloszlatja, vagy mindezeket egyszerre. És nem is könnyű vele a munka, akkora vízhólyagot növesztett majd passzírozott szét a tenyeremen, mint egy húszforintos. 
  6. Ha azt mondják, oké palántázzunk, az nem azt jelenti, hogy többen fogunk palántázni, sem azt, hogy palántázni kell. Most van 1 m2 palántám (kb. 150 db), aminek nincs helye, viszont már tudom, hogy soha nem is volt. (Ha a nők érthetőek lennének, az élet sivár sivatag lenne.)
  7. Ha valakit érdekel, az ideális ágyásszélesség az, amit még a lábad közé tudsz venni.
A szomszéd néni, aki két éve hagyott fel a kertműveléssel, kissé szkeptikusan szemlélte ténykedésemet. Megtudtam tőle, hogy
  • a tarackot sose fogom tudni kiirtani, akármit csinálok,
  • nálunk csak korai zöldségekkel érdemes foglalkozni, ha jön a meleg minden ki fog égni,
  • az aszály miatt náluk is kiszáradt a kút ősszel.
Ezen kívül szintén megtudtam, hogy a kutya legjobban a frissen készített ágyásban szeret heverészni.

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://konyhakertitorpe.blog.hu/api/trackback/id/tr874324308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sicc 2012.03.19. 09:23:36

A rotációs kapát két újjal meg lehet tartani, csak érteni kell a kezeléséhez. Nekem is megmutatták egyszer, azóta simán megy egy kis gyakorlást követően. Előtte meg rohangáltam utána, miközben előttem pattogot a kemény talajon.
Az megint más kérdés, hogy az apróra turmixolt föld nem igazán ideális, mert a termőtalaj szerkezete vegyes méretű darabokból áll.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.03.19. 09:35:08

A kerti munka rettenetes szívás...maximum befüvezni, de akkor meg lehet nyírni hetente.Áhhh, legjobb, ha le van betonozva... :-)

2012.03.19. 09:44:56

@geegee: "Befüvezni" az nem rossz dolog, de ehhez nem szükséges semmiféle kert.... ;)

Netuddki. 2012.03.19. 09:46:27

"akkora vízhólyagot növesztett majd passzírozott szét a tenyeremen, mint egy húszforintos."

Kesztyű?

GroundHog 2012.03.19. 09:53:02

@kovi1970: több módja van a tanulásnak, én határozottan a nehezebb és több szíváson át vezető utat választottam :-)

GroundHog 2012.03.19. 09:56:43

@Sicc: sajnos autodidakta kertész vagyok, nincs aki megmutassa, de lassan belejövök. a vége felé már egész jól ment. Még egy kis gyakorlás és olyan kunsztokat adok elő vele, mint egy bmx versenyző.

É2I 2012.03.19. 10:03:52

Most kezdted? Már csak ,hogy rinyálsz meg hülyeségeket írsz.
Még életemben nem törte fel a rotakapa a tenyerem. Nem kell a nyeléből vizet fakasztani :D Először a földet fel kell szántani vagy ásni - még lehetőleg az ősszel, hogy télen a fagy megomlassza és tökéletes szerszám lesz a rota.
A palántát meg ki lehet számolni, de gondolom erre már rájöttél.
A tarackot is ki lehet irtani, de a gyökereit is ki kell szendi, a rota pont jó is rá. (Legjobb, ha legyomírtózod majd felásod, aztán pedig megrotálod, nyilván a megfelelő időközökkel. De a földművelés időigényes munka.)
Végül meg fúrass kutat, ugyanis tényleg minden kiég, ha nem tudod locsolni.
További jókat!

CsákNorisz (törölt) 2012.03.19. 10:30:41

Ne a rotációs kapát szidd, ha béna vagy az a te hibád!
A kapálás gépi megfelelője a rotációs kapa, tehát kapálni lehet vele, megfelelően előkészített földet. Az ásás gépi megfelelője a szántás. Tömör, kötött talaj megmozgatására valók.
Vegyél egy kertészeti könyvet, olvasd át, állj neki, menni fog! Pár év múlva már magad is jót fogsz majd röhögni ezen a poszton!
Sok sikert!

nyikk 2012.03.19. 10:33:22

Csatlakozom az előttem szólóhoz és kiegészítem annyival, hogy engem bizony nagyon meg tud nyugtatni a kerti munka, ér annyit, mint sörrel a kézben relaxálni egy fotelben:))
És igen, a gyomot gyökerestül ajánlott irtani, célszerűen kézzel.

Németh András 2012.03.19. 10:51:43

az index főoldalnak vannak árnyoldali, de ha tudod kezelni, akkor hasznos tanács lehet amit többen is mondanak
egyébként így végigolvasva a blogod csak annyit tudok mondani hogy hajrá, én visszatérő olvasó leszek :)

Öreg Sam 2012.03.19. 10:53:39

Igen sok jó amatőröknek szóló "szakmunka" van ebben a témában,ezeket érdemes a nyár végén a jövő évre felkészülés jegyében olvasgatni.
Lehet hogy egy ennyire amatőr kertésznek annyi fogalma sincs,hogy milyen talajon akar gazdálkodni???
Más a leányzó fekvése egy kötött,megint más egy futóhomok talajon,(és akkor a kettő között még számtalan verzió van)
Sok sikert!
Olvasgass,abba még senkinek sem lett vizhólyagja :D

Don Quixote de la Ferko 2012.03.19. 10:55:33

A rotációs kapával semmi gond nincs, ha betartasz egy apró szabályt.
Minél könnyebb, annál nagyobb erővel kell a pattogó kutyaszarként viselkedő kapát lefelé tolnod.
Felejtsd el a kínai szarokat, és vegyél valami masszív darabot. Igaz, azzal is meg kell küzdened, de legalább használható.

lyesmith 2012.03.19. 11:10:14

Rotációs kapával ne a gyepet törd fel. Elősször szántani/ásni kell. aztán lehet kapálni, majd gereblyézni.

A kerti munka szívás nem igazán nemesíti a lelket inkább csak megtanít káromkodni.

A jó hír az hogyha tarack van a földeden akkor muszály lesz minden (!) hétvégén kapálnod. Mégpedig kézi kapával ha nem akarod a palántákat is kiszedni. Úgyhogy jövőre vagy abbahagyod a kertészkedést vagy feladod a magánéletedet, de kapálni megtanulsz az biztos.

sztroberri · http://kapanyel.blog.hu 2012.03.19. 11:28:02

Olvass bele a blogunkba, hátha néha segít:)
www.kapanyel.blog.hu

látjátok feleim szümtükkel 2012.03.19. 11:31:19

Jó úton haladsz, mert rájöttél, hogy a legjobb tanácsadó a szomszéd, vagy más helybéli őslakó, aki imeri a helyi növénytermesztési körülményeket.

Tudod valamikor régen a kisgyermeknek adtak a szülők egy méterszer méteres földdarabkát, és azt bevethette. Magyarul kicsiben kell kezdeni, osztán majd kialakul minden.

bertrollnok 2012.03.19. 11:41:22

@É2I: Ha teheted, hordóba gyűjtsd az öntözni szánt vizet, hogy felmelegedjen öntözésig (jobban bírja a kultúrnövény).

És igen, ásni ősszel, de legalábbis fagy előtt kellett volna.

Semper Fidelis 2012.03.19. 11:47:51

Szó szerint az EGÉSZ gyerekkoromat végig rotakapáztam. Azt mondom, hogy azért azt tudni kell használni, nem elég ha az ember megveszi a boltban. Egyébként nekem is feltörte a tenyerem néha.

követő 2012.03.19. 11:54:09

Ha tarackos a földed, akkor legjobb barátod az ásóvilla legyen . Minimum két-három évig . Az kiszedi neked a hajtásaival együtt - bár lehajolni neked kell érte . Áshatod tavasszal is , ha már ősszel elmaradt . Ha ásás után a föld rögös marad , sokat segíthet egy rotációs kapa , azután gereblye és ha megszáradt egy picit a föld teteje ( tájszóval "megpirkadt" ) akkor mehet is bele a mag ... Vagy palánta , bár azzal én még várok egy kicsit :)

phaidros 2012.03.19. 12:16:53

Ha más nem marad, kell bérelni egy tarackot, és szétlőni a telket rotációs kapástúl. :D

opati666 2012.03.19. 12:41:55

"A rotációs kapa a legnagyobb szemfényvesztés a világon."

Miért is?

"A szűz gyepet nem töri fel, oké."

Éles késekkel, kicsit mélyebbre eresztve, dehogynem!

"A felásott földön alig kűzdi át magát..."

A legkönnyebben a felásott (laza) földön szalad.

"a gyomot csak felaprítja vagy elássa vagy szépen eloszlatja, vagy mindezeket egyszerre."

Ez igaz lehet, de csak akkor ha az agyom jó nagyra nőtt. 30 cm-es gyommal elbánik. (na jó, a folyófű talán kivétel)

"És nem is könnyű vele a munka, akkora vízhólyagot növesztett majd passzírozott szét a tenyeremen, mint egy húszforintos."

Emberesen kell fogni a "fülit", aztán nem lesz hólyagod.

"a tarackot sose fogom tudni kiirtani, akármit csinálok"

NEM IGAZ! Sütőtökkel beülteted a kérdéses területet. Három év alatt egy jó 150 négyzetméteres területen úgy eltűnt a tarack a kertemből, mintha ott se lett volna.

Bambano 2012.03.19. 12:51:08

"A rotációs kapa a legnagyobb szemfényvesztés a világon": marhaság. azt ne felejtsük el, hogy rotációs kapából nem csak az ilyen harmatgyenge villanykapák léteznek, hanem pl. rendesen motorizált, nagy traktorra valók is.

max. a te rotakapád szemfényvesztés.

Rive 2012.03.19. 12:55:05

Tarack: gyászos meló, de ha egy-két évig rendesen kiszeded (a gyökerét is) felapritás és újradugványozás helyett (rotakapa), akkor el lehet tüntetni.

opati666 2012.03.19. 12:58:42

@Rive: Olyan ez, mint a rovarirtás: egy csótány mindig túléli. Kézzel-kapával mindig marad egy kis gyökérkezdemény, ami újrahajt. A teljes takarás (nekem sütőtökkel, de lehet pl. napraforgó is) 2-3 év alatt kipusztul a gyökere is, mert egyszerűen nem kap fényt. Nem akartam elhinni, amíg ki nem próbáltam. Működött. (és még csak kapálgatni sem kellett)

Bélabáttya (törölt) 2012.03.19. 13:08:51

Aszem, a szívás részében azért egyet is érthetünk emberünkkel.
Aki ért hozzá, rutinos, annak is rengeteg idő, meló ez a kertesdi, aki meg csak rutintalanul vergődik, annak kész kínzás, ráadásul még eredménye sem lesz.

Az idén van pont huszadik éve, hogy nem kapáltam. És ez jó...

Ez vagyok 2012.03.19. 14:06:12

Múlt tavasszal, mikor egy közeli kerttulajdonos már hatodik órája rotációs kapálta gazos kertjét a tavaszi vetésre, ültetésre előkészítendő, már annyira zavart a motorbőgés, hogy átmentem és felajánlottam, hogy szép csendben kézzel felásom.
Ennél már csak a motoros hóeltakarító gép borzalmas hangja zavar télen. Különösen, hogy a barma a tíz négyzetméteres területet minimum fél óráig takarítja vele.

pjotr_75 2012.03.19. 14:16:17

Kedvenc szomszédomból indulok ki (évente kb. kétszer kijön a kertjébe és kb. 10órán keresztül kurvára felrotálja, yeeeee... ), és értetlenül néz, hogy én néha még a lehulló faleveleket sem gereblyézem össze, + komposztálok és visszaszórom a felszínre/beforgatom. A szomszédom szorgos idiotizmusának köszönhetően 10 év alatt az ő kertje kb. 10 cm-el van mélyebben, mint az enyém, ezen a hétvégén is megjelent, és rotált mint állat, jelenleg is hordja a szél róla a termőréteget (bár hol van azon már termőréteg, azt már rég elfújta, most már csak a homok - igazából por -száll el róla), szépen halad, nekem meg szép lassan barnul a korábban még sárgás színű, homokos "földem". :)

stuffmonger 2012.03.19. 14:59:06

fekete fóliát kell leteríteni, pár hét alatt kiirtja a gaz írmagját is, később alig kell gyomlálni

zellerlevél 2012.03.19. 15:07:19

"Ezen kívül szintén megtudtam, hogy a kutya legjobban a frissen készített ágyásban szeret heverészni."

Ez még a jobb hír, mert ha saját, akkor le lehet szoktatni róla. Ellentétben a szomszéd macskájával, mert azt nem. :(

(Mondjuk az egyik távolabbi háztulajdonost sem arról, hogy a kutyájával a házunk előtti járdára piszkíttasson, pedig szóltunk neki többször is. Már azon töröm a fejemet, hogy minden reggel összeszedem, és a házuk előtti járdára teszem.

zellerlevél 2012.03.19. 15:14:22

"Ha a nők érthetőek lennének, az élet sivár sivatag lenne."

Hm... női szemmel ez így néz ki: 15 éve mindig március 15-én kerül a földbe a répa, borsó petrezselyem, korai saláta, karalábémag, és abból 14 évben olyan száraz volt a talaj, hogy be kellett öntözni a sorokat. Akkor miért kell minden évben március 10.-a estétől március 15-e délig könyörögni, hogy be legyen üzemelve a szivattyú?
;)

kísérleti kapás (törölt) · http://kertemlesz.blog.hu 2012.03.19. 16:11:21

azért én örülök, hogy címlapra kerültél, mert így legalább elolvastam az egész blogot
hasonló cipőben járunk, bár én már évek óta tervezem, csak most valósítom meg a dolgot, sokkal kisebben, és másképp, de remekül szórakozom az írásaidon
nagy lelkesedésemben a blogomat is újra élesztettem, hála neked :)

zellerlevél 2012.03.19. 17:42:33

@Bélabáttya:

Amikor pénteken este pakoltuk el a szerszámokat és leültünk egy pillanatra a teraszon, az egész kertben érezni lehetett a frissen megmunkált föld illatát, jóleső fáradtsággal és örömmel állapítottam meg, hogy még mindig van közöm a földhöz, és ez nagyon jó érzés volt.

Most megyek, és rendbeteszem a virágoskertet is, ahol már kinyíltak a hóvirágok, pár ibolya, és teljes pompájukban virágzanak a krókuszok.

Öreg Sam 2012.03.19. 18:07:23

@zellerlevél:
Nem tán talán a Mecsek alján müveled kies birtokodat???
Itt az alföldön a krokusz féléknek se hire,se hamva.
Én a hóvirágot,ibolyát,meg pár "vad" hagymás növényt hagyom spontán kibontakozni a tanya ÉNY végében a fenyőtük alól,eszembe nem jutna leszakajtani egyet is.
Hadd idézzem öreg kertész barátom szállóigéjét:
"amit a hülye,tulmüvelt kertész elbasz,azt a természet úgyis helyrehozza" :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.03.19. 18:47:44

@bogyo112: Jajj, bakker, már a komment elküldése után láttam, hogy erre valaki le fog csapni...amúgy totál igazad van... :D

@phaidros: eddig a te módszered teccik a legjobban... XD

zellerlevél 2012.03.19. 19:04:28

@Öreg Sam:

Alföld, csak kicsi. :)
(A terasz oldalában lévő nárciszok is bimbósak már.)

Nekem már volt olyan, hogy a természet sem tudta helyrehozni, amit elrontottam. ;)

zellerlevél 2012.03.19. 19:05:39

@látjátok feleim szümtükkel:

Egy ideje én kapálgatom a gyerekeink méterszer méteresét is.

Ugyandehogy (törölt) 2012.03.19. 19:37:21

a 4. és 5. pont igen:)))
így én tegnap vasvillával forgattam át a kisebbik veteményest (ofkorsz lehajolva), és szedtem ki minden fordítás után a titokban föld alatt orvul növő gyomokat, gyökereket.
bizonyára nem szedtem ki töredékét sem, de ezek már nem fognak kinőni!:)
a szélnek meg a kurvaannyát:)

Bélabáttya (törölt) 2012.03.19. 20:50:50

@zellerlevél: Igen, tényleg jó volt. Ahogy a saját őszibarackot, epret keresgélni, beérett-e már, vagy bográcsba párlépésről, frissen szedett paradicsomot, paprikát, hagymát, mifenét rakni.

És milyen jó most nem foglalkozni az ehhez szükséges rengeteg szívással...

Ha valaki hobbiból csinálja, ért hozzá valamennyire, tud rá szánni időt, pénzt, energiát, és közben nem várj el a rokonságtól, gyerekeitől, akárkitől a segítséget (gyere fiam a hétvégén kapálni), akkor jó buli. Lehet, hogy majd vénségemre megszáll valami, és belevágok.

De annak, akinek lövése sincs róla, netán hasznot remél belőle, elhiszi, hogy nem sok munkából áll ez a kertesdi, annak csak csalódás és szívás lesz az egész.

sovisz 2012.03.19. 22:30:43

apam egyszer (15 evvel ezelött) megunta a tarackirtast, igy ugy döntött, hogy hagyja a p.cs.ba. Hagyta megnöni, majd elkezdte fünyiroval nyirni es 15-20 meterenkent sargabarackfakat ültetett.
Ket elönye is van:
-tarack szivos joszag, igy nyaron nekünk van a legszebb locsolasmentes zöld kertünk.
-nem kellett draga fümaggal bevetni.

Ja, a barackbol pedig palinka es lekvar keszül.

:)

zellerlevél 2012.03.20. 09:45:21

@sovisz:

De nem zöld. A fű már régen zöld, az meg barna. És ronda.

Németh András 2012.03.20. 12:44:15

@Öreg Sam: Pest megye, Sülysáp: ami már az Alföld széle a krókuszok már elvirágoztak, a hosszú hétvégén az egyik napról a másikra kinyílt az első háromszínű árvácska is.
A legjobb egy tő salátaboglárka ami soha nem volt a kertben, és a környéken sincs szerintem kilométeres körben, de idén lett egy tő és már virágzik is (biztos valami növénnyel hurcolódott be, de ennek a betolakodónak kivételesen lehet örülni)

Nem lehet hogy a Te krókuszaid valami árnyékos helyen vannak, és azért nem nyílnak?
Egyébként rendszeresen szoktam nézni az időképet és a Tiszántúlon (nem csak a Beregben) (meg Borsod meg Nógrád, de az alap) jóval hűvösebb volt az elmúlt két hét mint a többi részen. Akár ez is lehet az ok...

sovisz 2012.03.20. 16:03:00

@zellerlevél:
hm, nalunk zöld az is. :) biztos jol erzi magat (a rohadek)

látjátok feleim szümtükkel 2012.03.20. 21:59:51

@zellerlevél:
Azért mert megnött? Mármint a gyerek.

Az enyém 10 éves kora körül, krumpli szedés közben azt mondta, hogy ő nem akar kisgazda, lenni. Megkérdeztük miért, mire azt felelte, hogy a föld állandóan bele megy a cipőjébe. el is ment mérnöknek.

zellerlevél 2012.03.20. 22:28:31

@látjátok feleim szümtükkel:

Az első ugyanez, 120 kilométerre a kertjétől tanul mérnök lenni. :)
A második 300 kilométerre, de nem mérnöknek.
A maradék még küzd. Vagy én küzdök velük. ;)
süti beállítások módosítása